Hoe komt een ondersteuningsplan tot stand?

Kwaliteit van leven centraal

 

De beste manier om een zo goed mogelijke kwaliteit van leven (met als ijkpunt de zogenaamde Domeinen van Shallock) voor de gebruiker van onze instelling te bereiken, is door hem (en/of zijn belangrijke derde ) als een volwaardige partner te betrekken in de zoektocht naar zorg op maat.

  1. Intake
  2. Beeldvorming
  3. Ondersteuningsplan
  4. Individuele Dienstverlening Overeenkomst (IDO)
  5. Doelstellingenplan
  6. Cliëntbespreking

1. Intake

ondersteuningsplan-s.jpgVoordat de dienstverlening opgestart wordt gaan we in het proces van vraagverduidelijking samen met jou op zoek naar de beste antwoorden op je vragen. Aan de hand van een uitgebreide intakeprocedure maken we kennis: we leren je mogelijkheden, beperkingen, wensen en noden kennen. Indien je dat wenst kan je bijgestaan worden door iemand van uit je netwerk, vanuit je huidige voorziening of jouw belangrijke derde.

Wanneer de hulpvraag duidelijk is kunnen we in dialoog bekijken waar we als voorziening tegemoet aan kunnen komen. De hulpvraag en het ondersteuningsaanbod worden op elkaar afgestemd.

2. Beeldvorming

Dit alles vindt zijn neerslag in je beeldvorming (wie ben jij?), anamnese (je voorgeschiedenis, wat heb je allemaal meegemaakt, ...) en je ondersteuningsplan. Alle ondersteuningsplannen worden geschreven volgens de levensdomeinen van Shalock.

3. Ondersteuningsplan

Dit plan (concentrische cirkels, wie doet wat voor jou?) is een beschrijving van het geheel van de ondersteuning waar jij een beroep op wil doen. Deze ondersteuning kan geboden worden door:

  • de persoon met beperking zelf
  • mantelzorg: familie, vrienden, buren, het sociale netwerk
  • reguliere diensten: Wit Gele Kruis, WGC, poetshulp...
  • gespecialiseerde zorg: alles wat onder het VAPH valt -- waaronder onze voorziening

4. Individuele Dienstverlening Overeenkomst (IDO)

Vervolgens bepalen we samen, in een individuele dienstverlenings overeenkomst (IDO), wat de inbreng van onze voorziening zal zijn. De individuele dienstverlenings overeenkomst (IDO) omvat de uitwerking en wijze waarop de ondersteuning gebeurt, zoals tevens beschreven in het individueel handelingsplan dat in samenspraak met de gebruiker opgesteld werd.

Je hebt het recht om je te laten bijstaan door een belangrijk betrokken derde. Deze persoon mag geen deel uitmaken van je begeleidersteam en heeft enkel informatie- en hoorrecht. Dus de belangrijke derde kan informatie verkrijgen van ons en mag bij jouw besprekingen aanwezig zijn om je te helpen.

Iedereen die zorg krijgt vanuit een voorziening is verplicht een individuele dienstverlenings overeenkomst (IDO) te krijgen. Wanneer iemand nieuw in een voorziening komt moet die IDO binnen de 6 maand na opname klaar zijn.

5. Doelstellingenplan

goals.jpgWanneer we een goed beeld van je hebben stelt de persoonlijk begeleider (ook wel aandachtsbegeleider genoemd) samen met jou de doelstellingen op voor het doelstellingenplan. Hier bepalen jullie samen waar je het komende jaar aan gaat werken of wat je wilt bereiken.

Deze doelstellingen worden tussendoor regelmatig besproken met jou en, indien nodig, bijgestuurd. Misschien blijkt bijvoorbeeld een doelstelling toch (nog) niet haalbaar, of delen we hem in kleinere stukjes op.

6. Cliëntbespreking

Elk jaar wordt jij (en jouw IDO) besproken tijdens de cliëntbespreking binnen de teamvergadering. Met het oog op inspraak en transparantie wordt dit samen met jou voorbereid en indien nodig aangepast. Indien alle partijen akkoord zijn wordt de IDO opnieuw getekend voor een jaar.

 

Hoe gaan we te werk met de IDO?

  1. Met de eerdere informatie die we van jou kregen zal de aandachtsbegeleider samen met de hoofdbegeleider jouw IDO opmaken. 
  2. De aandachtsbegeleider zal daarna samen met jou (en/of je belangrijke derde) de IDO bespreken en aanpassen. Wanneer jouw mogelijkheden dit niet toelaten kan de belangrijke derde of wettelijk vertegenwoordiger dit doen in jouw plaats. Indien nodig bij complexe dossiers kan de hoofdbegeleider hierbij aanwezig zijn. Het document wordt aangepast en getekend door jou (of wettelijk vertegenwoordiger als je het statuut 'verlengd minderjarig' hebt) en door de voorziening. De IDO is nu in orde voor een jaar. Ook jij krijgt daarvan een copy.
  3. Elk jaar wordt jouw ondersteuning (en jouw IDO) besproken tijdens de cliëntbespreking binnen de teamvergadering van de dienst waar jij je ondersteuning krijgt. Met het oog op inspraak en transparantie wordt dit samen met jou (en/of belangrijke derde) voorbereid en indien nodig aangepast. Aanpassingen gebeuren in overleg. Wanneer er geen aanpassingen hoeven te gebeuren, wordt de overeenkomst gewoon getekend en is deze weer voor één jaar maatgevend. Aanpassingen kunnen op ieder moment plaatsvinden -- natuurlijk altijd in onderling overleg met jou (en/of belangrijke derde) en de voorziening.