En meer...

Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH)

folder-rth.jpgMensen die maar beperkt beroep op ons willen doen kunnen ‘minimale’ ondersteuning vragen met RTH. Deze ondersteuning is voor mensen met een handicap (of een vermoeden van een handicap) die zich grotendeels zelfstandig, of met behulp van het sociaal netwerk, goed kunnen redden in het dagelijks leven.

Een erkenning van het VAPH is dus niet nodig om ondersteuning te krijgen van ons onder de noemer van RTH, maar een vermoeden van handicap wel. Als men al ondersteund wordt door het VAPH (onder Niet Rechtstreeks Toegankelijke Hulp) kan dat niet samengaan met RTH. Bij vragen hierover staan wij altijd paraat om hier duidelijkheid in te scheppen.

Er kan een beperkt aantal keer per jaar beroep op ons gedaan worden voor dagopvang, nachtopvang, ambulante en mobiele begeleiding. Bij dagopvang komt men in ons Dagcentrum of in ons Home. Er wordt een aanbod aangeboden die bij de bezoeker past.

Bij nachtopvang verblijft men in ons Home. Er wordt gezorgd voor een goed bed, een aangename tijdsinvulling en een avond- en ochtendmaaltijd.

Ook zijn er gesprekken mogelijk onder RTH. Deze gesprekken kunnen een psychosociale invulling hebben, om de moeilijkheden van de handicap of andere zaken te bespreken. Maar ook kunnen deze gesprekken praktisch van aard zijn; dan bieden we praktische ondersteuning in het dagelijks leven aan. Als de gesprekken bij ons plaatsvinden, dan spreken we over ambulante begeleiding. Maar gebeurt dit bij de persoon met handicap thuis of in een andere setting, dan bieden wij zogeheten mobiele begeleiding aan.

Om te weten wat wij kunnen betekenen, neem dan contact met ons op. Samen bespreken we de ondersteuningsvragen en bekijken we wat Compagnie Emmaüs kan betekenen.

Ontmoetingscentrum

ontmoetingscentrum.jpgWij zijn een open voorziening met een breed aanbod van activiteiten. Het hele jaar door organiseren wij activiteiten die voor een groot publiek of voor alle mensen toegankelijk zijn. Wij hechten grote waarde aan deze functie voor de dovengemeenschap, maar ook als voorziening binnen wijk. We werken daarmee bewust aan integratie binnen de wijk en (deel-)gemeente.

Outreach

Wij bieden outreach aan om onze expertise te delen. Dit gaat dan specifiek over één persoon met een auditieve en/of bijkomende handicap. We kunnen bijvoorbeeld uitleg komen geven over hoe te communiceren met een dove en/of slechthorend persoon, over hun cultuur... Of we kunnen specifiek uitleg komen geven hoe om te gaan met gedragingen. Outreach moet wel voor minimaal drie andere personen zijn.

Vrijwilligerswerking

Onze vrijwilligerswerking neemt een speciale plaats in binnen Compagnie Emmaüs. Met hun gedreven inzet zijn veel zaken mogelijk. Veel taken kunnen daardoor ingevuld worden, veel wensen van onze doelgroep zo vervuld.

Zo nemen vrijwilligers deel aan:

• de algemene werking binnen Compagnie Emmaüs
  • aan festiviteiten
  • uitstappen
  • activiteiten

Als er mensen geïnteresseerd zijn om als vrijwilliger bij ons aan de slag te gaan, neem dan zeker contact op. We kunnen dan geheel vrijblijvend uitleg geven over wie wij zijn en wat wij doen. We kunnen dan ook aangeven waarvoor wij nog mensen zoeken en welke meerwaarde de vrijwilligers kunnen hebben.